Blogg | Cloud Controller

Ferie? Ja takk. Feriepenger? Tja, det spørs hvilken stilling du spør...

Skrevet av Julie Rangfred Hansen | 06.mai.2025 09:00:00

Boken "ferie og fristelser" er en av de få bøkene som kan gis ut på nytt år etter år og som folk ville kjøpt år etter år. Med samme innhold. Uten at noen sjekker hva som stod i fjorårets. Litt som skattemeldingen. Du har egentlig de samme endringene hvert år, men bruker fortsatt mye tid og ressurser for å dobbelt/trippel sikre at ting er korrekt. 

Man kommer til månedene feriepengene skal ut, samme visa om igjen. Svarte på dette ifjor, men må bare sjekke på nytt. (så jeg er heeeeelt sikker.)

Vi tar for oss et nytt kapittel fra boken, dette har vi kalt "mitt år som potet". 

Noen ansatte vil ha flere stillinger i Payroll. Enten fordi de har sluttet og kommet tilbake, eller endret arbeidsforholdstype. 

Det er et par ting å være oppmerksom på når en ansatt har flere stillinger.

Opptjening og utbetaling av feriepenger

Feriepenger opptjenes per stilling. Hvis feriepengene utbetales av feriepengeautomatikken, så har dette ingen betydning og alle feriepenger tilgode vil bli utbetalt den ansatte.

Hvis feriepengene skal utbetales manuelt, så må du registrere lønnsarten for feriepenger 16100/16120 på ALLE stillinger under Employees > Transaksjoner > Variable for å få utbetalt alle feriepenger tilgod.

Selv om du registrerer lønnsartene på flere stillinger, så vil det fremkomme som en linje på lønnsslippen og lønnskjøringen.





MERK! Hvis den ansatte slutter og skal ha utbetalt årets feriepenger, må også lønnsart 16110 registreres på alle stillinger.

 

Feriedager

Når en ansatt blir reansatt, tildeles denne ansatte 25 (21) dager ubetalt ferie.

Dette gjør at det stilles noen spørsmål:

  1. Hva med ferietrekk i ferie måneden på ansatte som ikke har reg. noe ferie?
  2. Hva med ansatte som har tatt ut deler av ferien?
  3. Hva med ansatte som har tatt ut all ferie?

1-Hva med ferietrekk i ferie måneden på ansatte som ikke har registrert noe ferie?

Når en ansatt får ny stilling, så må du inne i Calendar > Ferieadministrasjon > Ferieberegning og endre fra "Ubetalte feriedager" til "Betalte dager". Dette vil gjøre at den ansatte trekkes som forventet, uavhengig av stilling.

2- Hva med ansatte som har tatt ut deler av ferien?

For at den ansatte skal ha korrekt antall feriedager i Calendar, må du endre både under Calendar > Ferieadministrasjon > Ferieavtale > Ansattes ferieavtale.  Endre til rest feriedager den ansatte har igjen. Når du endrer, påse at du velger kun inneværende år. Hvis du ikke angir noe i til feltet, så vil endringen gjelde for alle år fremover. 



Kontroller og eventuelt endre slik at samme antall ligger under Calendar > Ferieadministrasjon > Ferieberegning.  Endringer under Ferieberegning  vil kun gjelde for inneværende år. 

3- Hva med ansatte som har tatt ut all ferie og feriepenger er utbetalt?

Her er det ikke nødvendig å gjøre noen endringer i Calendar. Den ansatte vil få tildelt 25 ubetalte dager. Disse blir ikke overført til nytt år. Hvis den ansatte reg. ferie vil det bli trukket i den ansattes lønn. Alternativt kan utbetalte feriedager settes til 0.

Se det, atter en gang stiller Payroll opp . Kanskje du faktisk ikke kommer til å måtte kjøpe boka neste år..?