Når du legger inn ansatte i Employees, blir de automatisk knyttet til bedriftens standard ferieavtale. I denne ferieavtalen ligger det et antall feriedager som den ansatte skal avvikle hvert ferieår 📆
Under Calendar > Ferieadministrasjon > Ferieberegning finner du en oversikt over feriedagene den ansatte har blitt tildelt i inneværende ferieår 🤩
Systemet tildeler feriedager som følger:
Ubetalte dager - vil bli trukket løpende når den ansatte registrerer ferie i Calendar.
Trekket overføres automatisk til lønnsart 16750 - Trekk ubetalte feriedager i Payroll. Dersom en ansatt har både betalte og utbetalte dager, vil systemet først bruke opp de betalte dagene og deretter bruke de ubetalte.
Når du oppretter en ansatt i Employees med startdato i inneværende år vil han automatisk bli tildelt ubetalte feriedager. Du bør alltid gjøre en vurdering i forhold til om den ansatte skal avvikle ferie inneværende år, antall dager som skal avvikles og hvordan den ansatte skal trekkes for feriedagene. Dersom den ansatte skal trekkes for all ferie i for eksempel juni måned, må du fjerne antall dager under Ubetalte dager og legge dagene det skal trekkes for under Betalte dager.
For å endre på en ansatt, klikk på den aktuelle ansatte og deretter Endre nederst til høyre.