Altfor ofte er vi som regnskapsbyrå for opptatt av hva som er vårt produksjonssystem og ikke hva som løser behovene til våre kunder.
Det var kanskje brutalt sagt, men at PowerOffice eller Tripletex er fantastiske systemer for å føre regnskap er det liten tvil om, men det betyr ikke at alle kunder skal inn i de systemene bare for at vi liker de.
La meg ta et eksempel. Du driver og kjøper og selger varer (varehandel som bransjekode). Da kommer det salgsordre inn fra alle mulige steder. Det kan være en B2B portal hvor kundene skal ha sine priser og kunne se raskt og enkelt hva du har på lager og bestille umiddelbart slik at det kan sendes og ikke minst faktureres samme dag.
Du kan ha en B2C portal hvor veiledende priser og lagerbeholdning er viktig og at de alltid må være oppdatert hvis ikke så kommer ikke kunder tilbake og handler av deg hvis opplevelsen er dårlig.
Så har du selgere på veien eller som sitter og tar i mot ordre internt. De skal punche raskest mulig og kanskje slå opp i gamle ordre og finne ut hva du kjøpte sist gang. For de er både hva som er på lageret viktig, men også priser og det å kunne sende igjennom ordren umiddelbart til lageret.
Har du i tillegg noen fysiske butikker så begynner kompleksiteten å bli komplett og det å ha kontroll på innkjøp og hva som er på alle flerlager til en hver tid er krevende.
Som du skjønner så er det flott at vi som regnskapsfører kan jobbe i PowerOffice eller Tripletex, men det løser ingen av dine behov som kunde dessverre.
Du som kunde er nødt til å finne et system hvor vi som regnskapsfører og du kan jobbe sammen mest mulig effektivt og hvor du til en hver tid har stålkontroll på både varer, priser (kundepriser, veiledende, rabatter, nettopriser osv), lagerstatus, ordre, fakturering, betalinger, innkjøp osv.
Ta noe så enkelt som ordreprosessen. Alt fra en ordre legges til den er fakturert. Denne er viktig og skal flyte helt automatisk og ikke minst skal føre til at du kan sjekke hver dag/uke hvordan du ligger an både på salg og dekningsbidrag. Kanskje du også ønsker å se dekningsbidrag på forskjellige ordretyper (B2B, B2C, Portaler, butikker osv.)?
Da krever det at alt skjer i samme system så du kan følge både varene og pengene. Makes sense?
Sjekk ut denne kule prosessen som er laget av Confect og som viser alt fra ordre til fakturering på en helt manuell måte, men som viser hva som er mulig mellom oss som regnskapsfører og deg som kunde. Full kontroll på alt: Klikk deg igjennom her
Det jeg prøver å si er viktigheten av at du som kunde styrer dette og har et system som sørger for at du får den beste hverdagen og at vi som regnskapsfører kan støtte oppunder dette. Da vil vår tjeneste koste deg vesentlig mindre og du vil få mye mye større kontroll fra dag til dag og kunne se utviklingen av bedriften din i ett og samme system.
Så mitt råd er å finne både et system og en regnskapsfører som kan hjelpe deg bruke minst mulig tid på å sette sammen data fra mange forskjellige systemer i 2025, men at du finner alt du trenger ett sted.
Bruk tiden på å gjøre riktige valg i 2025 og slutt med manuelle rutiner mellom deg og regnskapsfører på noe som burde vært en selvfølge.
Ps. Passer du inn i Tripletex eller PoweOffice eller noen enkle systemer så skal vi være den første til å si, bli hvor du er, dette passer deg perfekt. Hvis ikke så skal vi være ærlige på andre valg du bør se på.