Skip to content

Hva er forskjellen på betalte og ubetalte feriedager i payroll ?

Julie Rangfred Hansen 10.jun.2025 11:00:00
Enten du har startet i ny jobb i desember eller januar påfølgende år er det ikke alle som har full kontroll på hvordan det blir med feriepenger og ferietrekk kommende sommer. 
 
Ifølge ferieloven kan arbeidstaker nekte å avvikle ferie ved 100% sykmelding, dokumentert med legeerklæring (ikke egenmelding). Ved gradert sykmelding må ferie avvikles som normalt, men arbeidsgiver og arbeidstaker kan avtale utsettelse. Arbeidstakere i foreldrepermisjon kan også nekte å avvikle ferie. Ansatte uten full feriepengeopptjening kan også motsette seg ferietrekk.
 
Det er alltid greit å avklare dette ved onboarding av en ny ansatt, så ikke det blir klabb og babb når feriepengemnd kommer. Heldigvis har payroll mange løsninger, og registrerer man korrekt fra start slipper man det!
 
Så hva er forskjellen på betalte og ubetalte feriedager? 🤔
 

Når du legger inn ansatte i Employees, blir de automatisk knyttet til bedriftens standard ferieavtale. I denne ferieavtalen ligger det et antall feriedager som den ansatte skal avvikle hvert ferieår 📆

Under Calendar > Ferieadministrasjon > Ferieberegning finner du en oversikt over feriedagene den ansatte har blitt tildelt i inneværende ferieår 🤩

 
 

 

Systemet tildeler feriedager som følger:

 
  • Hvis den ansatte har startdato i forrige ferieår eller tidligere, vil den ansatte bli tildelt Betalte feriedager.
  • Hvis den ansatte har startdato i inneværende ferieår, vil den ansatte bli tildelt Ubetalte dager.
 
 Betalte dager - dagene vil automatisk trekkes som feriedager på den ansatte i henhold til ferieavtalen. Trekktidspunktet varierer på om ferieavtalen er satt opp til å trekke løpende, eller samtidig som feriepengene utbetales.
 

Ubetalte dager - vil bli trukket løpende når den ansatte registrerer ferie i Calendar.

Trekket overføres automatisk til lønnsart 16750 - Trekk ubetalte feriedager i Payroll. Dersom en ansatt har både betalte og utbetalte dager, vil systemet først bruke opp de betalte dagene og deretter bruke de ubetalte.

Når du oppretter en ansatt i Employees med startdato i inneværende år vil han automatisk bli tildelt ubetalte feriedager. Du bør alltid gjøre en vurdering i forhold til om den ansatte skal avvikle ferie inneværende år, antall dager som skal avvikles og hvordan den ansatte skal trekkes for feriedagene. Dersom den ansatte skal trekkes for all ferie i for eksempel juni måned, må du fjerne antall dager under Ubetalte dager og legge dagene det skal trekkes for under Betalte dager.

For å endre på en ansatt, klikk på den aktuelle ansatte og deretter Endre nederst til høyre.